Sunday, August 30, 2009

Energy Consumption

This past weekend I spent some time with the family at my sister and brother-in-law's place where we charged the car using 240 VAC for the first time. I made an adapter to plug into a standard 240 VAC Household Dryer socket since Eric and I judged that the available 120 VAC circuits were already quite loaded and we did not want to overload them and risk blowing fuses. Getting to the dryer socket was very easy as most dryers are very light and easy to move in order to get behind them to access the plug. The charging time at 240 VAC was approximately 3.5 hours compared to 4.5 hours using 120 VAC for a typical commute (42 KM).



To accurately measure the actual energy consumed when charging at 120 VAC, I also decided to use an energy meter that I had purchased a while back. I was a little surprised to discover that the charger was drawing more power than I initially thought. At the beginning of the charge cycle, the charger gradually but quickly comes up to it's maximum power consumption of 2300 watts which would exceed a standard 15 amp circuit of approximately 1800 watts.

Here are a few shots of the energy meter's display at various intervals during the four hour charge cycle:

4:20 into the charge cycle and consuming 2234 watts (pack <80%)



21:07 into the charge cycle and consuming 2298 watts (pack <80%)



37:28 into the charge cycle and consuming 2298 watts (pack <80%)



1:57:08 into the charge cycle and consuming 2220 watts (pack <80%)



2:55:43 into the charge cycle and consuming 2245 watts (pack <80%)



3:50:05 into the charge cycle and consuming 540 watts (pack >80%)



4:06:45 into the charge cycle and consuming 540 watts (pack >80%)



4:08:08 into the charge cycle and consuming 21 watts (pack 100%)



The maximum power consumption measured by the energy meter was 2318 watts and the total cost of the energy consumed was $0.688 ($0.08 per kilowatt hour x 8.6 KW).



To conclude, my initial estimate a few weeks ago was only off by about five cents on the total cost of energy consumed for a commute of 39 kilometers. Based on the energy meter measurements, the actual cost per kilometer driven is 1.76 cents.

$0.688 / 39 kilometers (24 miles) = $0.0176 per kilometer ($0.0286 per mile)

Energy Meter sold at Canadian Tire

3 comments:

Brian said...

Great data on cost/distance.

I really need to find a digital meter like that for 240VAC. I have one for 120, but rarely charge on 120.

Jim said...

Hey Brian,

I also thought about a 240 VAC energy meter. I found this unit at Canadian Tire when it was on sale (I think I paid about $20 canadian). I bought two of them.

Another way would be to breakout your 240 VAC to two 120 VAC circuits and use two of these meters. I realize that this would also require a modification to your charging cable running from the car to your AC socket.

Let me know if you ever find a decent 240 VAC energy meter.

Loic Daigneault said...

Bonjour,

Mon nom est Loïc Daigneault, je suis le fondateur de l’entreprise Voitures électriques du Québec (www.voitureselectriques.ca) . J’ai démarré l’entreprise en avril 2007, en convertissant notre premier prototype, une Hyundai Accent. http://www.youtube.com/watch?v=GJuics_qwds. J’ai par la suite développé le modèle qui sera commercialisé, la Mazda3 2004 convertie. http://www.voitureselectriques.ca/Fr/multimedia/01-1024x768.jpg
La mission de l’entreprise est de rendre accessible et abordable les voitures électriques au grand public québécois. La manière la plus rapide d’y arriver, vous le savez probablement déjà, est la conversion.

Je suis en contact actuellement avec Doug Hartley, Nick Drouin, Stephane Melancon, etc… et a peu près tout les autres oeuvrant de près ou de loin a un domaine qui touche les conversions.
Pour faire court, la Mazda3 est terminée depuis octobre 2008. La SAAQ me demandent depuis de fournir analyses par-dessus analyses, pour justifier que le véhicule reste sécuritaire. Avec ce que la SAAQ me demandent, aucune des conversions au Québec n’est légale. Elles ont été plaquées il y a quelques temps, ce qui fait que la SAAQ ne reviendra pas sur la décision prise, (le pickup de m. St-Yves, par exemple), mais aucune n’a été analysée au point que la SAAQ me demandent. La réponse qui explique le plus la situation actuelle, c’est le vice-président de la SAAQ qui me l’a donnée… « Tu sais, dans le document véhicule de fabrication artisanale, le dernier paragraphe qui dit la SAAQ se réserve le droti d’en demander plus? Ben c’est exactement ce qu’on fait, on t’en demande plus ». Je respecte l’entièreté du document « véhicule de fabrication artisanale »… et pourtant, je suis encore hors-route.

J’en suis à la dernière étape de validation, et je prévois faire le lancement officiel au salon de l’auto de Montréal en janvier 2010. Nous avons déjà une liste de client à haut potentiel dépassant 700. Il ne reste qu’à homologuer le véhicule, et s’entendre avec la SAAQ, et l’entreprise est lancée.
J’aimerais beaucoup vous rencontrer dans les prochains jours pour discuter avec vous de votre projet, et d’une idée qui m’est passée récemment par la tête. J’habite à Montréal, je peux donc facilement aller vous rencontrer. Je pense qu’on pourrait s’entraider pour faire avancer nos projets mutuels.

Donnez-moi des nouvelles le plus tôt possible.

Merci beaucoup,

Loic Daigneault
514-963-6759